Lapte batut

Daca ar fi sa fac un inventar al produselor pe care le gasesc aproape de fiecare data in frigider, laptele batut ar ocupa unul din primele locuri.
M-am obisnuit sa il beau din copilarie, tatal meu fiind un consumator inrait al Sanei sau laptelui batut.
Nu stiu daca ideea de a inlocui laptele cu laptele batut in mai multe retete mi-a venit citind vreo carte de bucatarie sau din necesitate. Cert este ca, astazi, il folosesc in checuri, paine si, bineinteles, supe sau inghetate.
Mi se pare ca prajiturile sunt mai pufoase, mai usor de digerat si chiar mai fine. In Franta, e destul de rar folosit. Il gasiti des in bucataria engleza (muffins, scones sau pancakes).
Imi aduc aminte de o reteta de pui marinat in lamaie si lapte batut, incins apoi pe foc, carnea ramane frageda si foarte gustoasa.
Adaugati niste cartofi copti, inmuiati si ei la un capat in lapte batut si ati obtinut o cina excelenta.
Reteta de mai jos e foarte buna. Am conceput-o din dorinta de a vedea cum se comporta laptele batut intr-un aluat de paine. Painile sunt moi si pufoase chiar si dupa cateva zile. Serviti-le la micul dejun, cu ceai de lamaie si o dulceata de portocale amare.

Paine cu lapte batut
(reteta pentru masina de paine)

Ingrediente
1 ou
270 ml lapte batut
500 g faina
50 g unt
50 g zahar
25 g drojdie
1 galbenus si 2 linguri de lapte

Preparare
Varsati in masina de paine oul, laptele batut, untul taiat bucati mici si faina.
Adaugati zaharul int-un colt si drojdia faramitata in mijloc.
Folositi programul aluat (1 ora si jumatate).
Presarati putina faina pe masa de lucru, scoateti aluatul din masina, framantati-l usor.
Formati painici ovale (cam de 75 g).

Amestecati galbenusul cu laptele. Ungeti painile cu acest amestec.
Taiati putin suprafata lor cu ajutorul unei foarfece.
Lasati-le la crescut timp de o jumatate de ora.
Coaceti-le la 200°C timp de 20-25 de minute.
Pofta buna!

Comentarii

Diana B. a spus…
Foarte bine arata pozele astea! Ador painicile, o sa le incerc cu siguranta!
dana a spus…
minunate poze, irina! si mie imi place mult laptele batut, insa doar in aluaturi. ca atare nu ma tenteaza decat rare ori. dar ce muffins pufoase ies, si ce prajituri!!
ama a spus…
minunate poze :) si painicile acelea arata impecabil. am facut si eu mai demult paine cu iaurt si mi-a placut foarte foarte mult gustul si acum trebuie sa incerc neaparat si reteta asta ;)
Anonim a spus…
draga irina, nu ma dezamagesti niciodata! fotografii minunate, intr-adevar, si painicile...the perfect yumminess!! si unde mai pun ca mi-ai dat o idee grozava, nu ma gandisem ca as putea inlocui laptele dulce cu cel batut with baked goodies (sunt adepta lactatelor fermentate, mai putin a celor dulci). chiar azi o sa coc niste mufine [de fapt checul tau de aici http://invatsagatesc.blogspot.com/2008/10/surprize-placute.html, care noua ne place tare mult, si pe care il fac ba chec, ba tarta, ba muffins, ba mini-checulete :) ] si voi folosi lapte batut! Pana acum credeam ca inlocuind laptele dulce cu cel batut o sa iasa...acre, dar daca o sa iasa si mai bune si mai pufoase nu pot decat sa-ti multumesc mult mult pentru idee!!
Bravos! Arata super! Delicios!
roxana a spus…
Uite cum incep sa tanjesc si dupa masina de paine, ca tot asa cantar electronic nu mi-am luat! :) Tare ma dau in vant dupa painici de genul asta (arata excelent!!), insa pana acum, orice aluat pt masina de paine am incercat sa framant cu mana nu mi-a iesit... Nu stiu de ce: ori nu-l framant cum trebuie, ori conditiile in care creste nu-i plac, ori personalitatea de nestapanit a cuptorului meu isi spune cuvantul. Asa ca deocamdata ma limitez sa cumpar ceva asemanator din magazin.
Si eu folosesc la prajituri chefir (are cam aceeasi textura) si intr-adevar ies mai pufoase decat cu lapte!
Irina a spus…
DiAnais, sper sa iti placa, astept vesti de la tine!
Irina a spus…
Dana, multumesc pentru compliment. Si pozele tale sunt frumoase si apetisante! Spune-mi, cum faci muffins?
Irina a spus…
Ama, abia astept sa incerci!
Irina a spus…
Raluca, imi pare bine ca nu te dezamagesc...Ai primit mesajul meu?
Irina a spus…
Mihaela, multumesc pentru mesaj.
Irina a spus…
Roxana, lasa ca o sa iti iei sigur in curand..
Anonim a spus…
Daaaa, am primit mesajul, multumesc frumos, in seara asta am terminat un mail kilometric pe care il aveam in draft de saptamana trecuta si care trebuie sa fi ajuns deja! biz!
Irina a spus…
GDC, multumesc!
Irina a spus…
Irina, multumesc pentru mesaj.
Incerc sa pastrez un caracter culinar blogului, imi pare rau ca trebuie sa te refuz.
Si mie imi plac mult filmele...asa ca am sa vizitez site-ul tau cu mare placere. Iti doresc mult succes!
Sylvia a spus…
Excelent arata, minunate!!!! Unde gasesti tu zaharul acela granule, eu nu reusesc sa dau de el :)))) Pupici si spor la bucatarit !
Irina a spus…
Sylvia, il gasesc intr-un magazin mic din Orleans. Vrei sa iti trimit?
dana a spus…
irina, ma ierti ca mi-a luat putin sa ma intorc... uite, astea cu zmeura sunt unele dintre preferatele mele: http://www.joyofbaking.com/muffins/ButtermilkBerryMuffins.html
sau astea cu mere, care au si faina integrala de patiserie, au mers de minune la cei mici: http://arhivafleurdesel.blogspot.com/2010/02/apple-pistachio-cupcakes.html - asta e o poveste de-a mea, in post ai sa gasesti link spre reteta originala care nu contine topping-ul de fistic. sper sa incerci una sau alta, sunt minunate amandoua! pupici
Edith a spus…
Arata superb, imi place muuuult prima poza, pe masa(?) de lemn :)