Aducere aminte

Undeva între Orleans și Blois, Loara face o cotitură bruscă, ca și cum ar întâmpina un obstacol de netrecut, greu de îndepărtat. Apoi, iși reia cursul sălbatic, vărsându-se în Oceanul Atlantic. E fluviul cel mai lung al Franței, ce vede zeci de castele, ce trece prin nenumărate regiuni și orașe , locuri încărcate de istorie ce, încetul cu încetul, mi-au devenit dragi.
E prima mea amintire despre Franța.
Loara trece prin multe locuri și vede multe bucătării… In cea franceză miroase a unt sfârâit la foc mic, e cald și bine. Aluaturile cresc la loc ferit, carnea se gatește domol, ore întregi, legumele sunt glasate, strălucitoare și frumos aranjate în farfurii albe. Până și cele mai simple rețete sunt adevărate opere de artă și de gust.
Sufleul nu este greu de realizat. E suficient sa știți să băteți albușurile spumă și să faceți un sos « béchamel ». Simplu, nu ? Odată ce ați învățat tehnica de bază, puteți să variați rețetele în funcție de gust și de produsele de sezon !
Varianta sărată -  Soufflé cu dovlecei


Retetă pentru 4 persoane


Ingrediente :
3 dovlecei lungi, subtiri
50 de grame de unt
50 de grame de făină
3 ouă
25 ml de apă în care au fiert dovleceii
25 de grame de unt topit si puțină făină pentru vasul de copt
100 de grame de cașcaval ras
Sare


Preparare
Sufleul se prepară în vase de ceramică dar puteți să folosiți și vase din sticlă termorezistentă.
Pregătiți vasele pentru copt. Topiți cele 25 de grame de unt. Ungeți vasele cu o pensulă, de jos în sus și din centru către margini. Presărați puțină făină și învârtiți vasul astfel incât făina să se depună uniform. Intoarceți vasul, băteți-l ușor cu palma pentru a înlătura excesul de făină. Puneți vasul la frigider.
Spălați dovleceii. Tăiați cotorul. Tăiați dovleceii în felii groase.
Fierbeți un litru de apă sărată. Vărsați feliile de dovlecei și lăsați-le să fiarbă timp de 10 minute. Strecurați dovleceii. Opriți 25 de ml de apă. Striviți dovleceii cu furculița sau cu ajutorul unui robot.
Separați gălbenușurile de albușuri.
Amestecați dovleceii cu cașcavalul ras.
Puneți cele 50 de grame de unt la foc mic. Când untul s-a topit, adăugați dintr-o dată făina și amestecați bine cu o lingură de lemn. Adăugați cei 25 de ml de apă. Continuați să amestecați pe foc timp de 1 minut. Indepărtați vasul de pe foc și adăugați gălbenușurile, încorporându-le unul după altul.
Adăugați dovleceii, cașcavalul și sare după gust.
Incălziți cuptorul la 180°C.
Băteți albușurile spumă și încorporați-le în trei etape la prima compoziție.
Folosindu-vă de o lingură de lemn, amestecați ușor, de jos în sus și din centru spre exterior, mișcând vasul în sensul orar.
Vărsați aluatul de soufflé în vasul scos de la frigider. Puneți vasul la cuptor timp de 30 de minute. Serviți imediat, cu o salată verde sau o salată de andive.


Varianta dulce Soufflé cu zmeură

Rețetă pentru 4 persoane
Această rețetă nu e chiar un soufflé, dar se face ușor și are mult succes.
Ingrediente :
2 ouă
50 de grame de zahăr
250 de grame de zmeură
15 cl de smântână pentru frișcă
Coaja rasa de la o lămâie
Preparare :
Inconjurați paharele sau formele de înghețată cu o folie de aluminiu sau hârtie cerată lăsând marginile hârtiei să depășească pereții formelor cu 2 cm. Fixați hârtia sau folia cu o sfoară sau cu un scotch.
Pregătiți un bain marie. Pentru aceasta folosiți două cratițe, una mai mică decât cealaltă. In prima oală vărsați apa și puneți-o pe foc. Cea de a doua cratită trebuie sa stea peste prima, fără să atingă apa care fierbe.
Vărsați ouăle, coaja de  lămâie și zahărul în cea de a doua cratită. Amestecați – le cu o lingură de lemn sau cu un robot timp de 5 minute. Amestecul crește și se transformă într-o spumă groasă. Luați cratițele de pe foc, lăsați spuma la răcit.
Striviți zmeura cu ajutorul unei furculițe sau al unui robot, puteți să o și strecurați.
Pregătiți frișca. Amestecați spuma și zmeura. Adăugați ușor frișca, amestecând cu lingură de lemn, ușor, de jos în sus și din centru spre exterior, mișcând vasul în sensul orar.
Vărsați compoziția în pahare. Puneți paharele la congelator timp de 5 ore. Ornați paharele cu fructe sau frunze de mentă.
Poftă bună !

Comentarii

Bucate Apetisante a spus…
Dintre cele doua ,il prefer pe cel de zmeura. Sunt ca si copiii mici care poftesc la dulciuri si ar fi in stare sa manance desertul de doua ori la un singur pranz :)
Imi place si prezentarea lui.
Ochi si buze dulci :))
liana a spus…
Foarte apetisant! Toate retele tale sunt asa, te urmaresc cu drag :) .
De cati dovlecei e nevoie, pentru varianta ta sarata ?
Bunica a spus…
Exact asta vroiam sa fac pt micu astazi: sufleu de dovlecei!
Sunt sigura ca reteta mai buna si mai bine explicata ca a ta nu o sa gasesc.
Te pup, uichend frumos! :)
Ina Todoran a spus…
Minunata, Irina! Te urmaresc si acum, desi nu comentez mereu. Iar tarta de legume e arta pura. Te imbratisez!
maria mihalache a spus…
Minunat arata ambele variante.
O seara frumoasa!
roxana a spus…
Mi-ar placea sa fiu Loara, pentru un singur drum pana la varsare! Trebuie ca as vedea locuri si lucruri absolut minunate...

Pana acum, eu nu m-am incumetat sa fac souffle. Intotdeauna l-am privit ca pe ceva ce necesita abilitati magice, nu stiu de ce.
Si uite asa, mi-ai amintit de-o reteta de souffle cu ananas si cocos, la care tot arunc cate un ochi de mai bine de doua luni. Cred c-o sa ma incumet, pana la urma, ca prea ma chinuie! Promit sa-ti spun ce-a iesit. ;-)
Te imbratisez cu drag.
Delicioasa a spus…
Delicioase <3 Au vazut baietii mei fotografiile tale minunate si am primit "ordin". Trebuie sa le pregatesc souffle :)
Lilly a spus…
Am calatorit in jos pe Loara, am simtit mirosul cald de unt topit si am admirat pozele exceptionale pe care le faci.O reteta care merita incercata, chiar si pentru faptul ca nu am facut inca sufflé!
Lavinia a spus…
Tocmai am scos sufleul de dovlecei din cuptor. A iesit perfect.Multumesc mut pentru reteta.
Lia a spus…
Doamne cu arataaaa !
Sunt de-a dreptul intimidante.:)
Chapeau.
Unknown a spus…
Primul souffle e bun, dar al doilea e magnific. Si imi place mult modul de preparare. Foarte ingenios. Trebuie neaparat sa incerc si eu. Iti multumesc ca ni le-ai spus si noua. Sa ai o zi buna.
Ana Maria Ciolacu a spus…
Te-am descoperit de curand, dar pierd ore intregi pe blogul tau de atunci. Ador fotografiile, retetele si modul in care scrii. Felicitari pentru aceasta opera de arta ! Te-am adaugat la blogroll,in felul asta vad imediat cu ce ne mai incanti. Multumesc pentru minunatele retete! O saptamana frumoasa! :*
Bunica a spus…
Irina, am facut sufleul de dovlecei. A fost extraordinar. Am respectat reteta pas cu pas si a iesit perfect si mai ales cu un gust divin.
L-am si pozat: http://raftulbunicii.blogspot.com/2011/03/sufleu-de-dovlecei.html
Multumexxx :)
Pup
Momo a spus…
nu as sti pe care sa-l aleg ,cel verde,cel roz...superbe!
Anonim a spus…
Irina, tocmai l-am facut pe cel cu dovlecei. Foarte bun, a crescut mult. Sotul a ramas impresionat. Il incerc si pe cel cu zmeura cat de curand.
Alina
Stilistele a spus…
eu iau dovlecelul...cred ca e singura forma in care l-as putea manca: asa sau pane. arata delicios!
Bucate Apetisante a spus…
Irina,ai un premiu virtual la mine pe blog.
Salutari si numai bine!
rozinchina a spus…
cam ce cantintate de dovlecei e necesara pt souffle? merci
liana a spus…
L-am facut pe cel verde, ne-a placut mult, tinem minte, dar mai am de exersat la aspect pentru ca s-a dezumflat inainte sa-l scot din cuptor ... Multumesc!