Cu adevarat briose

Acum 2 ani am fost la primul meu curs de bucatarie. Lenôtre. Stiu, nu l-am ales pe cel mai simplu. Nici pe cel mai ieftin. Dar nu am regretat niciun minut. Ar trebui sa gasesc poze, sunt puse la loc ascuns, de taina.Ar trebui sa pot sa va scriu despre atmosfera din bucatarie, despre mainile dibace, albe de faina, despre senzatia de bine in timp ce ascultam povesti despre aluaturi, briose, croissants sau pains au chocolat.
Mmmm, si acum simt mirosul de aluat si de ciocolata calda! M-as intoarce si nu as mai pleca....
Briosele se fac din aluat dospit. Cu drojdie. Nu praf de copt. Cele cu praf de copt pot fi muffins, fairy cakes, checuri, cupcakes, etc. Briosele au nevoie de caldura, de usi inchise, de dragoste, de gesturi usoare, precise, simple....Briosele se traiesc. Imi aduc aminte de cozonaci, de sarbatori, de acasa si de bine.
Reteta de mai jos seamana mult cu briosa pe care o gasiti in patiseriile franceze. E cu mult unt, ceea ce o face pufoasa si proaspata mult timp. Se mananca cu placere dimineata, cand racoarea nu s-a disipit, de preferinta cu o dulceata. Proaspata. De visine...extaz!

Briosa
Ingrediente
500 g faina
25 g drojdie proaspata
100g zahar tos
10 g sare
5 oua mici
75 g lapte
175 g unt taiat cuburi
1 ou pentru uns
Toate ingredientele trebuie sa fie la temperatura camerei.

Preparare
Aluatul de briosa facut manual trebuie framantat timp lung, cam 30 de minute. Puteti folosi masina de paine, eu folosesc robotul KA.
Diluati drojdia in lapte. Varsati in bolul robotului faina data prin sita, sarea si zaharul. Amestecati cateva secunde. Varsati ouale, drojdia si laptele. Amestecati la viteza 1 timp de 3 minute, apoi la viteza 3 timp de 10 minute, pana cand aluatul se desprinde de pe peretii vasului.
Adaugati untul putin cate putin, asteptati ca prima cantitate sa se integreze in aluat, apoi adaugati inca cateva bucati, s.a.m.d.
Dezlipiti din cand in cand aluatul de pe peretii vasului folosindu-va de o lingura de lemn.
Continuati sa amestecati inca 10 minute pana cand aluatul devine neted, suplu si lucios. El trebuie sa se intinde bine fara sa se rupa. La sfarsitul framantarii, aluatul trebuie sa fie inca rece, nu cald.
Puneti aluatul intr-un vas adanc, acoperiti-l cu o folie de plastic. Lasati-l la crescut timp de o ora.
Desprindeti aluatul din vas, lasati-l sa cada inapoi. Procedati astfel de cateva ori pana cand aluatul s-a desprins bine de pe vas. Puneti din nou aluatul in vas, acoperiti-l cu o folie de plastic. Lasati-l la crescut la frigider timp de cel puin 6 ore (eu il tin toata noaptea).
Dimineata, presarati putina faina pe masa de lucru, scoateti aluatul si incepeti sa formati briosele. Pentru briosa din imagine, am folosit 8 bucati de 75 de grame.
Taiati aluatul in bucati, lasati-le inca un sfert de ora pe masa de lucru.
Fasonati briosa, puneti-o in forma dorita.

Acoperiti din nou cu un prosop curat si lasati la crescut timp de o ora si jumatate.
Preincalziti cuptorul la 180°C. Ungeti briosa cu un ou amestecat cu putina sare.
Puneti briosa la cuptor timp de 30 de minute. Acoperiti cu o folie de aluminiu dupa 10 minute de coacere.
Puteti sa congelati aluatul dupa prima crestere sau dupa fasonare. De asemenea, puteti sa congelati briosele dupa coacere.
Pofta buna!

Comentarii

kzarinne a spus…
impecabil, ca de fiecare data!! mi-ar placea sa am si eu atata dragoste si pasiune pentru ce se intampla in bucatarie...sigur am pentru ce se intampla in bucataria ta! :)
bisous!
Irina a spus…
Raluca, multumesc! Imi place magazinul si iti doresc mult, mult noroc!
Tocmai am trimis prima mea comanda!
Lia a spus…
Te invidiez sincer pentru curs.
In acelasi timp iti multumesc ca imprtasesti cu noi retete si tehnici .
Pozele tale sunt adevarate bijuterii.Statuete de Tanagra printre sculpturi masive.
Irina a spus…
Lia, stiu ca ma invidiezi. Stii, saptamana viitoare sunt in concediu. O saptamana intreaga! Iar primele trei dupa amiezi o sa le petrec la un curs de facut paine. Abia astept!
Multumesc pentru mesaj. Poza ta de la ratatouille mi-a ramas in minte. Mai ales paharul! Poate ca e caldura de vina dar, dupa ce am vazut paharul tau, mi s-a facut atat de sete incat mi-am varsat si eu un pahar cu limonada de casa. Rece, racoritor, buuun!
Lia a spus…
Irina,

Trebuie sa fac o marturisire.
In paharul acela era jumatate palinca din mere Golden si jumatate suc de grape :)
Era al "omului",eu am baut o bere.
Si la noi e foarte cald.
Spor la framantat pita.
Irina a spus…
Haaa, eu nu tin la bautura! Asa ca nu beau niciodata...nici macar bere!
Gabriela a spus…
Deja inghit in sec numai de la descrierea pe care ai facuto,pai sa fi avut si in fata o brioasa cu gem...ala da extaz!
janet a spus…
Buna ,Irina!

Felicitari pentru tot ce faci ,in bucatariea ta!Ma bucur ca imparti cu noi ce inveti la cursurile de bucatarit !Dar cursuri de fotografie nu ai facut? Tare bine arata pozele facute de tine!
In legatura cu rulada ,ce ai vazut-o la noi pe blog,multumesc pentru pont,eu mai stiam si cu suc de frunze de spanac,dar sincer ,mi-a fost mai comod un strop de colorant alimentar.
Te imbratisez!
yafa a spus…
Ce rumenioara si ce frumoasa se iteste din poza, cred ca gustul e minunat, am sa o incerc si eu. Nu vreau sa imi imaginez mirosul cand ai copt ca mor de pofta! O saptamana frumoasa
Irina a spus…
Gabriela, bine ai venit! Sper sa faci si tu briosa intr-o zi...mai racoroasa!
Irina a spus…
Janet, multumesc. Nu am facut cursuri de fotografie. As vrea sa fac dar cred ca e o meserie grea si pentru care, sincer spun, nu stiu daca am talent sau ochi.
Irina a spus…
Yafa, felictari pentru noul blog! Sper sa faci briosa si sper sa iti placa! O saptamana placuta si tie!
Ciusca a spus…
ma gandesc ca de fapt n-am muscat niciodata dintr-o briosa adevarata. ma uit la imagini, la poveste si simt pozitia cozonacului, preferatul meu, amenintata..
Sylvia a spus…
Excelent arata ! Ma minunez de fiecare data cand te citesc de cata energie dai mereu dovada :) pupici.
Irina a spus…
Mmme, Ciusca, abia astept sa vad reteta cozonacului tau! Sunt convinsa ca e foarte buna!
Irina a spus…
Sylvia, multumesc mult! Cum merge cu concursul?
Momo a spus…
poza emana arome imbietoare-imbatatoare!adevarat briosa!
Angie a spus…
ahhhhhhh...IN SFARSIT!! Cineva care stie deosebirea dintre briose si cupcakes si muffins! Imi vine sa-mi smulg parul cand vad pe blogurile Romanesti retete pentru "briose" dar care sunt de fapt muffins sau cupcakes. Chiar am postat ceva pe aceasta tema pe blogul meu.
http://kittytweedy-romanian.blogspot.com/2010/09/briosesau-cupcakes.html

Ohh, iti multumesc ca existi.
Angie a spus…
ohh...curs pentru paine. Si eu am fost la un asemenea curs predat de un chef Italian aici in Peoria (SUA). Mi-a placut enorm si am invatat atat de mult! Intr-o zi o sa am un cuptor de pizza/paine facut din caramida. Aici in America cost o mica avere dar intr-o zi...intr-o zi o sa am acel cuptor care face cea mai buna paine. pana atunci "improvizez" in cuptorul aragazului cu cateva caramizi special petru cuptor si..cu aburi si..cate si mai cate:)

Ma bucur ca ti-am gasit blogul:)
:)) a spus…
Se primesc si fara masina ?